REGULAMIN ORGANIZACYJNY INSTYTUTU WYDZIA?OWEGO
§ 1
1. Podstaw? prawn? dzia?ania instytutu jest art. 22 Statutu Uniwersytetu. 2. Instytut jest jednostk? organizacyjn? wydzia?u, utworzon? dla prowadzenia pracy dydaktycznej i naukowej. 3. Instytut mo?e mie? jednolit? struktur? lub sk?ada? si? z dwóch lub wi?cej katedr i zak?adów. Instytut o jednolitej strukturze mo?na utworzy?, je?eli w proponowanym sk?adzie osobowym zatrudniona jest w pe?nym wymiarze czasu pracy, co najmniej jedna osoba maj?ca tytu? naukowy.
§ 2
Zakres dzia?ania instytutu obejmuje organizowanie i prowadzenie dzia?alno?ci dydaktycznej, naukowej i badawczej w zakresie dyscyplin reprezentowanych przez instytut.
§ 3
Struktur? organizacyjn? instytutu ustala Rektor na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez rad? wydzia?u.
§ 4
1. W sk?ad instytutu oprócz katedr i zak?adów mog? wchodzi?: zespo?y naukowo-badawcze i dydaktyczne, laboratoria, o?rodki, pracownie, biblioteki, warsztaty i inne jednostki. Nie stanowi? one samodzielnych jednostek organizacyjnych, lecz tworzone s? przez dyrektora instytutu w ramach wewn?trznej organizacji pracy. Kierownictwo tych struktur dyrektor instytutu powierza nauczycielom akademickim lub innym osobom. 2. Jednostki wymienione w ust. l tworzy, przekszta?ca i znosi Rektor na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez rad? wydzia?u. 3. Wniosek o utworzenie lub przekszta?cenie powinien zawiera? uzasadnienie, okre?lenie celu i zakresu dzia?alno?ci naukowej i dydaktycznej tych jednostek, sk?adu osobowego a tak?e terminu i trybu rozliczania osób odpowiedzialnych za dzia?alno?? jednostki przekszta?canej m.in. rozliczenia finansowe z wykonania planu bada? naukowych, rozliczenia z zakresu powierzonego mienia. 4. W przypadku zniesienia jednostki przepis ust. 3 stosuje si? odpowiednio. 5. Wymienione w § 4 ust. l jednostki posiadaj? wewn?trznie wydzielony maj?tek, który w ca?o?ci stanowi maj?tek instytutu.
§ 5
Organami instytutu s?: dyrektor i rada instytutu.
1. Dyrektora instytutu powo?uje Rektor na okres 5 lat na wniosek instytutu, zaopiniowany przez ca?? rad? wydzia?u. Kadencja dyrektora instytutu rozpoczyna si? z pocz?tkiem roku kalendarzowego. 2. Dyrektor instytutu kieruje ca?okszta?tem dzia?alno?ci instytutu, jest prze?o?onym s?u?bowym wszystkich pracowników instytutu, odpowiada za planowanie i realizacj? zada? oraz za maj?tek i ?rodki finansowe przydzielone instytutowi. 3. Dyrektor mo?e wykonywa? swoj? funkcj? przy pomocy zast?pców, okre?laj?c ich kompetencje. 4. Do obowi?zków dyrektora instytutu w szczególno?ci nale?y: 1. w zakresie dydaktyki - organizowanie dzia?alno?ci dydaktycznej oraz zapewnienie prawid?owego przebiegu procesu dydaktycznego; 2. udzia? w opracowywaniu i realizacji planów prac naukowo-badawczych; 3. ustalanie projektów struktury organizacyjnej instytutu; 4. dokonywanie podzia?u obowi?zków mi?dzy poszczególne jednostki organizacyjne i pracowników instytutu. 5. Dyrektor instytutu swoje zadania wykonuje przy pomocy rady instytutu. 6. Rada instytutu jest organem doradczym i opiniodawczym dyrektora instytutu w zakresie dzia?alno?ci dydaktycznej i naukowo-badawczej. 7. Do zada? rady instytutu w szczególno?ci nale?y: 1) opiniowanie kierunków dzia?alno?ci dydaktycznej oraz projektów planów prac naukowo-badawczych; 2) opiniowanie sprawozda? z dzia?alno?ci instytutu; 3) opracowanie projektów planów rzeczowo-finansowych. 8. W sk?ad rady instytutu wchodz?: 1) dyrektor instytutu i jego zast?pcy; 2) nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowisku profesora oraz maj?cy stopie? doktora habilitowanego; 3) wybrani przedstawiciele pozosta?ych nauczycieli akademickich i pracowników nie b?d?cych nauczycielami akademickimi w liczbie proponowanej przez zebranie ogólne pracowników; 4) przedstawiciele zwi?zków zawodowych. 9. W pracach rady mog? bra? udzia? z g?osem doradczym przedstawiciele samorz?du studenckiego. 10. Radzie przewodniczy dyrektor instytutu, który jest zobowi?zany zwo?a? jej posiedzenie co najmniej raz w semestrze.
§ 6
1. Pracownikami instytutu s?: a) pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni, b) pracownicy naukowi, 2. pracownicy nie b?d?cy nauczycielami akademickimi. 3. Zatrudnienie pracowników nast?puje na podstawie przepisów i obowi?zuj?cych w Uniwersytecie. 4. Dyrektor instytutu oraz kierownicy jednostek wchodz?cych w sk?ad instytutu ustalaj? zakresy obowi?zków pracowników, uwzgl?dniaj?c w nich równie? problematyk? bhp i ppo?.
§ 7
1. Instytut posiada ewidencyjnie wydzielony maj?tek. Ewidencja maj?tku prowadzona jest na podstawie przepisów obowi?zuj?cych w Uniwersytecie. 2. Dyrektor instytutu odpowiada za powierzony mu maj?tek znajduj?cy si? w instytucie. 3. Dyrektor instytutu mo?e przekaza? okre?lone przedmioty czy urz?dzenia b?d?ce w ewidencji instytutu w bezpo?redni? opiek? pracownikowi zatrudnionemu w instytucie. Pracownik ten ponosi odpowiedzialno?? materialn? zgodnie z obowi?zuj?cymi przepisami. Dyrektor instytutu kontroluje wówczas prawid?owe rozliczanie si? pracownika z powierzonego mu mienia. 4. Dzia?alno?? finansowo-gospodarcza instytutu prowadzona jest w oparciu o plan rzeczowo-finansowy Uniwersytetu. 5. Dyrektor instytutu mo?e przekaza? obowi?zki wymienione w pkt. 1-3 kierownikom jednostek organizacyjnych instytutu - czyli katedr, zak?adów. 6. Instytut prowadzi ?ród?ow? dokumentacj? finansow?, wystawia dokumenty obrotu pieni??nego i maj?tkowego oraz prowadzi ewidencj? w zakresie okre?lonym w?a?ciwymi przepisami. 7. Ewidencj? dokumentów finansowo-ksi?gowych prowadzi kwestura Uniwersytetu.
§ 8
Bezpo?redni nadzór i kontrol? nad dzia?alno?ci? instytutu sprawuje dziekan na podstawie kompetencji wynikaj?cych z ustawy o szkolnictwie wy?szym, statutu Uniwersytetu oraz regulaminu organizacyjnego wydzia?u.
§ 9
1. Zmiany w regulaminie mog? by? dokonane zarz?dzeniem rektora z w?asnej inicjatywy lub na wniosek dziekana zaopiniowany przez rad? instytutu i wydzia?u. 2. Regulamin wchodzi w ?ycie z dniem wprowadzenia zarz?dzenia rektora.
|